Moto (cyklo) ALARM

Zapojení je sestaveno z jednoho integrovaného obvodu 555 CMOS a vlastnoručne zhotoveného otresového cidla. Alarm nemá žádné odchodové ani príchodové zpoždení, jelikož se ovládá skrytým vypínacem nebo vypínacem se zámeckem. Zapojení se dá použít jak pro motorky tak pro kola a spolehlive pracuje i s napájecím napětím 6 V.

Popis zapojení:
Zapojení alarmu je na obr.1. Integrovaný obvod 555 KMOS je zapojen jako MKO a je spoušten sestupnou hranou. Po zapnutí se obvod zablokuje až do doby, než se nabije kondenzátor C4 přes rezistor R3 a zvetší se napetí na vstupu R – reset. Tím zaručíme že se alarm nespustí již pri zapnutí. Po uplynutí této doby je alarm plně aktivní. Po otřesu se čidlo zkratuje a na vstup alarmu se přivede „zem”. Sestupný impuls se přenese přes kondenzátor C3 na spouštecí vstup TR – trigger. Na výstupu Q – output se objeví kladné napětí, címž se otevře tranzistor T1 a spustí připojená siréna (nebo směrová světla). Tento stav zůstane až do doby než se nabije kondenzátor C6 přes rezistor R4 a vzroste napětí na vstupu THR – threshold (změnou R4 a C6 se mění doba poplachu). Poté se MKO překlopí a tranzistor se uzavře, C6 se přes výstup DIS – discharge opět vybije a tím je obvod opět připraven k dalšímu poplachu.

Otřesové čidlo:
Postup zhotovení otřesového čidla: Plášt čidla je zhotoven z hliníkové nebo měděné trubky o délce 70mm a průměru 30 mm. Vhodný je i plášt od kondenzátoru ze zářivky, neboť má již zaslepené dno. Na dno trubky přilepíme magnet o průměru 20mm. Celkový průřez čidlem je nakreslen na obr.2 a na obr.3 je znázorneno horní víčko. Víčko vyrobíme z kousku kuprexti-tové desky. Do níž uprostřed provrtáme díru o průměru 315mm a přes otvor připájíme matku M3 a proškrábneme kruhovou mezeru, aby byla matka odizolována od pouzdra. Z tenkého plechu vystřihneme vodivý pásek s úchyty jako na obr.4 a spájíme jej v prstýnek, který navlékme přes druhý magnet (prumer také 20 mm). Zahneme příchyty a na delší konce připájíme pružný tvrdý drátek (o průměru 0,3 mm). Do šroubu M3 vyvrtáme v dolní části díru, jejíž průměr zvolíme podle použitého drátu. Na šroub našroubujeme další matku M3 (bude použita jako kontramatka). Šroub našroubujeme do víčka, dírkou provlékneme drátek s magnetem a připájíme. Délka drátu musí být taková, aby při plně zašroubovaném šroubku byla vzdálenost mezi magnety asi 2mm. Jako poslední krok přilepíme víčko k plášti a šroubkem nastavíme citlivost. Jedním vývodem čidla je kostra, druhým je nastavovací šroubek. Vývody zůstanou rozpojeny až do doby, než se vlivem otřesu nebo náklonu magnety proti sobě neudrží a pohyblivý magnet s kovovým páskem se dotkne plášte čidla. Tím se oba póly čidla spojí.

————————————————————————————————-

Soubory pro výrobu DPS
Titul : Soubory pro výrobu DPS
Název souboru : motoalarm.rar (92 kB)

 

______________________________________________________________________________________

______________________________________________________________________________________